gallery/icon

SaabCabrioClub

Info, tochten, cursussen en evenementen

De aanschaf van een prachtige BMW, Audi of Mercedes-Benz uit Duitsland is iets om naar uit te kijken. Het aanbod is bij onze oosterburen is vele malen groter. De kans dat je een bijzondere occasion weet te vinden is door ook in het buitenland te kijken een stuk groter.

Niet alleen het aanbod is een reden om te kiezen voor import uit Duitsland. De prijzen van auto’s zijn in Duitsland ook gunstiger. Je zult echter rekening moeten houden met het kosten van het importeren zelf. De Nederlandse belastingdienst zal namelijk een deel van het geld wat je bespaart opeisen.

Belasting op basis van BPM

De belastingdienst bepaalt het tarief dat je verschuldigd bent aan de hand van de BPM. Dit bedrag dient betaalt te worden als compensatie voor het milieu. Je haalt immers een auto naar Nederland, waardoor het aantal auto’s op de weg met één toeneemt.

Het berekenen van de BPM wordt niet door de belastingdienst gedaan. Dit zul jezelf moeten regelen. Er zijn verschillende manieren om de BPM te bepalen, waardoor er de mogelijkheid ontstaat om deze kosten te beteugelen.

De rest-BPM is niet altijd hetzelfde bedrag

Het bedrag dat je betaalt aan de belastingdienst verschilt per situatie. Het model, het bouwjaar en de kilometerstand spelen allen een rol bij het vast stellen van het bedrag dat betaalt dient te worden.

Het is daarom belangrijk dat je de BPM op de juiste manier berekent. Zo niet, dan betaal je al snel een paar honderd euro teveel.

De volgende tips helpen je met het voorkomen dat je teveel betaalt.

Laat de auto eerst taxeren

Wanneer je gebruik maakt van de standaard berekeningen voor het bepalen van de BPM, dan wordt er uitgegaan van het bouwjaar, het model en de kilometerstand. Dit vertelt echter niet het gehele verhaal.

Een auto met gebruiksschade en steenslag is niet vergelijkbaar met een auto welke voornamelijk in de garage heeft gestaan, ook gaat het om hetzelfde model uit hetzelfde bouwjaar. De waarde van laatstgenoemde auto is een stuk hoger dan een auto met schade.

Importeer een auto met autoschade

Het kan interessant zijn om een auto met schade te importeren om deze vervolgens in Nederland op te knappen. De BPM is afhankelijk van de waarde van de auto. Een auto met schade is minder waard dan een occasion die vrijwel zo goed als nieuw is.

De kosten die je bespaart op de BPM dekken de kosten voor het repareren van de auto en meer. Het is niet nodig om opnieuw BPM te betalen na het repareren van de auto.

Baseer de BPM-aangifte op de koerslijstwaarde

Wanneer je een jonge occasion naar Nederland haalt, dan zal de waarde van de auto aanvankelijk hoog ingeschat worden. Er zijn geen factoren die de waarde van de auto negatief beïnvloedt, zoals schade en een hoge kilometerstand.

Het loont om in deze situatie de BPM-aangifte te doen op basis van de koerslijstwaarde, in plaats van de waarde in de afschrijvingstabel van de Belastingdienst. Laatstgenoemde baseert de waardes op de handelsprijs bij garages en handelaren in Nederland. Deze hanteren echter een hogere prijs dan de daadwerkelijke marktprijs, aangezien de garage op de auto wilt verdienen.

Allemaal te veel moeite? Raadpleeg dan de nuttige kosteloze + vrijblijvende BPM berekening dienst van EasyImport.nl. Dan kijkt een doorgewinterde professional specifiek naar jouw situatie, en het is sowieso altijd handig om een gratis second opinion te hebben.

 

BPM besparen – Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel